Recept: Müsli

Jag är en inbiten müsliätare. Eller egentligen är det väl mer filmjölken och yoghurten som jag äter den på som jag är inbiten med. Nästan varje dag är det detta som gäller till frukost. Sedan ett par år tillbaka brukar jag oftast göra min müsli själv, men då och då blir det köpevara som omväxling. Något annat som jag brukar variera är kryddningen; kardemumma/kanel och ingefära är två favoriter, förutom den neutrala.

Det här receptet räcker ungefär en vecka för mig ensam. Flingorna och grynen kan varieras

Rostad müsli

  • 4 dl havregryn
  • 2 dl rågflingor
  • ½ dl farinsocker
  • 1 dl solrosfrön eller hackade nötter
  • ½ dl olja
  • 1 dl vatten
  • ½-1 dl russin
  • Kryddning

  • ½-1 msk kardemumma och 1 tsk kanel
  • eller

  • ½-1 msk torkad, malen ingefära

Blanda de torra ingredienserna, inklusive eventuella kryddor, i en bunke.

Tillsätt vatten och olja och blanda tills alla grynen ser blöta ut.

Häll blandningen i en liten långpanna eller annan ugnssäker form.

Rosta i ugnen på 175 °C i 30 minuter. Rör om var tionde minut.

Låt svalna och blanda sedan i russinen. Förvara i lufttät burk.

Kommentera

