Recept: Piroger

Nu var det et tag sedan som jag skrev om mat här. Jag fick liksom slut på intressanta recept och eftersom jag inte är den som uppfinner nytt och lägger upp, så har det inte blivit något. Idag blev jag dock inspirerad av de goda pirogerna jag bakade och ville berätta för världen om dem.

Hur jag gör min pirgodeg är hyfsat konstant, men röran som är i skiftar från gång till gång. Ofta använder jag någon överbliven köttfärsröra som jag drygar ut med lite bulgur. Ibland blandar jag köttfärs och mixade bönor till en röra med lite olika kryddningar. Den gemensamma nämnaren är dock att det inte får vara för såsigt, då rinner allt bara runt och blir kladdigt. Röran i dagens piroger är väldigt inspirerad av denna pytt, som Rebecca skriver om.

Piroger (6 stora)
Deg

  • 3 dl vatten
  • 25 g jäst
  • 1 tsk socker
  • 1 tsk salt
  • 1 msk olja
  • 3 dl grahamsmjöl
  • ca 5 dl vetemjöl

Röra

  • 200 g köttfärs
  • ½ lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • ½ paprika
  • 1 tomat
  • 1 dl ajvar relish
  • salt, torkade örter, chilipeppar
  • 1 dl okokt bulgur

Värm vattnet till fingervärme. Lös jästen i vattnet och blanda alla ingredienser till en smidig deg. Låt jäsa i 30 min.

Under tiden görs fyllningen.

Hacka lök och vitlök, dela paprika och tomat i tärningar.

Fräs löken och paprikan, ta upp på ett fat. Bryn köttfärsen och tillsätt sedan alla grönsaker samt ajvar. Krydda efter smak och låt puttra lite.

Koka 1 dl bulgur i 2 dl vatten i 10 min. Blanda den köttfärsröran och låt allt svalna lite.

Knåda degen och dela den sedan i 6 delar. Forma till en boll och kavla ut till knappt halvcentimeter tjock oval. Lägg ett par skedar fyllning på ena halvan, ganska långt från kanten, och vik den andra halvan över. Rulla in kanterna. Låt pirogerna jäsa 15 min.

Pensla med vatten eller uppvispar ägg in gräddningen. Grädda i 15-20 min i mitten av ugnen i 15-20 min.

Kommentera

