Manchesterklänning

Äntligen har jag färdigställt den gröna manchesterklänningen som jag påbörjade för ganska länge sedan. Ganska mycket har varit enkelt att göra, men det har även dykt upp några oväntade svårigheter och en hel del små, tråkiga moment som dragit ut på det. Nu är den åtminstone färdig och jag tror att jag är nöjd. Ett visst användande återstår innan jag kan säga om den fungerar som den vardagsklänning jag ville ha.

Den första svårigheten jag stötte på var att jag inte kunde hitta något mönster på nätet som såg ut som klänningen i mina tankar, inte ens något som kunde ändras litegrann. Så det blev i princip till att konstruera eget. Jag utgick från ett klänningsmönster som jag snott från mamma, men det enda som återstår av det är bystinprovningarna och skärningen i överkant. Resten nålade och mätte jag mig till med mig själv som provdocka. Resultatet ser åtminstone ut som jag tänkte mig.

När jag redan börjat klippa i tyget insåg jag att kjolen inte skulle sitta bra runt mina höfter, det skulle bli för snävt. Därför la jag till veck fram och bak som löste det problemet. Tyvärr är rektanglarna jag la till lite för smala, så vecken lägger sig inte riktigt som jag vill, men det fungerar. Något jag gillar är däremot fickorna i sidsömmen. De är sydda efter beskrivning hos Josefin.

Det som har tagit tid på slutet är helt klart att sy fodret. Det var tvunget för att inte kjolen skulle fastna i strumpbyxorna när jag går. Dessutom hade nog manchestern lämnat små tussar på det jag hade under annars. Men fodret var segt att sy. Dels det att sy ”en till likadan” och dels det att tyget var rätt slinkigt och svårhanterligt.

One thought on “Manchesterklänning

  1. Ping: Nygammal manchesterkjol « Lite Av Varje

Kommentera

