Handledsvärmare nr 2

Förutom att jag har tagit det lugnt och umgåtts en hel del med min familj under julen, så har jag även pysslat en del. Stickat har jag gjort mycket och kommit fram till att det är trevligt att göra i soffan med någon film rullande i bakgrunden. Dessutom har det blivit lite sytt, men ännu inget värt att visa upp.

Det första som blev färdigt var den vänstra handledsvärmaren i mitt omaka par. Istället för spets valde jag ett flätmönster till denna. Eftersom det använder två hjälpstickor krävdes lite fantasi för att komma på vad jag skulle använda som sådana. Den femte strumpstickan samt en rejäl stoppnål var min metod. I början halkade allt hit och dit och min pojkvän summerade det rätt bra: ”Det ser ut som att du har alldeles för många stickor.” Efter ett litet tag fick jag dock till rätta greppet och det var ganska enkelt att sticka.

Mitt största misstag med handledsvärmaren var att jag inte tänkte på (inte visste) att flätor drar ihop stickningen mycket mer än bara resår gör. Därför la jag inte upp fler maskor än till den första, vilket resulterade i att den här är ganska trång. Dessutom lyckades jag maska av ännu hårdare än på den första… Nästa gång jag behöver maska av ska jag försöka med en rejält stor virknål och se om resultatet blir bättre.

Kommentera

