Höst

Jag kom på idén att skriva om omslaget till höst och började formulera text i huvudet, men så hittade jag flera höstinlägg bland bloggarna jag följer och tappade lite sugen. Jag tycker inte om att göra som alla andra. Sedan bestämde jag mig för att jag trots allt borde skriva eftersom jag faktiskt har något att säga.

Jag älskar när årstiderna skiftar. När luften blir mild och solen försiktigt värmer på våren. När man kan gå runt i kortärmat utan att få gåshud för första gången på sommaren. När det börjar bli lite kyligt och luften är kristallklar på hösten. När det är minusgrader flera dagar i rad eller det bara är kolmörkt och ruggigt på vintern. Efter ett tag tröttnar jag dock och börjar längta efter nästa årstid med dess små specialiteter.Just den här veckan har varit en sådan där omslagsvecka. Temperaturen har krupit ned mot nollan och det har känts som höst.

Förste oktober markerar också ett omslag mot höst. På Chalmers hålls en gammal tradition vid liv, att cermoniellt byta från sommarmössa till vintermössa. Vit sommarstudentmössa och svart vinterdito. Båda med tofs i sidan. Jag tycker bättre om den svarta eftersom den inte liknar den vanliga studentmössan lika mycket och inte blir lika smutsig när jag använder den. Idag hölls alltså den traditionella mösspåtagningen. Kören sjöng, rektor och kårordförande höll tal och fanborgen stod högtidsklädda och visade upp sektionernas fanor. Jag bar min sektions fana, men fastnade inte riktigt på bild. Bara min röda klänning några gånger och min handske. Vitt skinn med utskuret mönster. Jag fick dem av en kompis som hade ärvt dem, men inte kunde ha dem.

Tyvärr innebär förste oktober även att den första omgången tentor börjar närma sig. Arbetsbördan ökar och jag som hade vant mig vid lite mer ledig tid är inte helt tillfreds. Pyssel blir det inte jättemycket av. Några veckor till, så är jag ledig ett par dagar efter mina tentor innan det börjar om igen.

Kommentera

