Projekt: Enkel klänning

I brist på faktiskt tillverkade saker, tänkte jag visa upp något som jag tänker sy så snart jag har tid och ork. Kanske jag har det någon helg nu. Men det är så mycket annat jag vill göra på helgerna att syendet kanske får så tillbaka ett tag till.

tecknadklänning1
Klänningen som jag vill sy har jag faktiskt tänkt använda ett befintligt mönster till. Jag hittade det i mammas mönsterpärm, där ett stort antal 80-talsplagg samsas med några få från 60-talet. Mitt mönster hör till de förra. Modellen är, som synes på min skiss, enkel och rak. I beskrivningen sys oket och fickan/orna i samma tyg som resten, men jag tänkte att det är roligare med lite mönster.

Det mönstrade tyget ska vara samma som jag använde till min tunika. Jag tycker att det är så fint att jag vill använda det igen. Det enfärgade tyget är däremot nytt. Det har ett invävt randmönster, som nog kommer att syns vid närmare betraktelse. Färgerna tycker jag att känns ganska somriga, så kanske har jag ingen lust att använda klänningen när den väl är färdig, men vi får se.

One thought on “Projekt: Enkel klänning

  1. Ping: På gång: Enkel klänning « Lite Av Varje

Kommentera

