Två tygkassar

I söndags, när jag hade en ledig eftermiddag, började jag sy ett par tygkassar. Färdiga blev de i tisdags när jag inte hade föreläsning förrän efter lunch. Anledningen till att jag gjorde dem är att jag vill ha ett par kassar i min väska, så att jag inte behöver skaffa nya varje gång jag handlar på väg från skolan. Hittills har jag använt plastkassar, men de går alltid sönder efter ett tag.

tygkassar

Kassarna är sydda enligt modellen ”ett långt stycke viks på mitten och sys ihop i långsidorna”. Handtagen är fastsydda i fållen och sedan förstärkta med ”kryss”. En tydligare botten fås genom att sy av hörnen. Dessutom finns en extra finess: band som gör att man kan rulla ihop kassen och få den att hålla sig ihoprullad. På bilden är det ihopsatt med en knappnål, men jag ska sy på tryckknappar. Jag skulle kunna skriva ihop en beskrivning nån gång, om det inte redan finns en på internet.

Det här var ett litet enkelt projekt, men jag är ändå nöjd med resultatet. Jag är mindre nöjd med min symaskin som började trilskas och sy trassel. Fast det kan ju vara mitt fel… Min syslöjdslärarinna på högstadiet sa att man aldrig skulle skylla på maskinen. Tyget kommer förresten från IKEA och är ett av deras lite tunnare. Det kändes ändå ganska slitstarkt och ”tätt”.

Kommentera

