Jeanskjol med volang

Den här jeanskjolen hade nog varit riktigt modern för några år sedan, 2002-2003 sådär. Jag vet åtminstone att jag sydde den här modellen 2003. Just då skulle ju alla ha en kjol som var sydd av ett par gamla jeans, med en bit från nederdelen av benen som utfyllnad i grenen. Här har jag piffat till modellen litegrann med en mönstrad volang längst ner.

jeanskjol

Jeanstyget är ganska mjukt, förmodligen fabriksslitet samtidigt som det blektes, och lite stretchigt. Det fungerar alltså bra för en ganska tight kjol. Volangen är däremot av ett stelt gardintyg från Ikea, så kjolen står ut en del längst ner. Eftersom tyget är så stelt vågade jag inte försöka rynka det med trådar, utan gjorde små veck istället. Nästan av en slump lyckades jag få volangen att ha rätt längd runt om, det är så knepigt med veck…

Jag är nöjd med kjolen eftersom den blev som jag tänkte mig, trots det är jag ändå inte riktigt säker på om jag gillar den. Tighta kjolar är inte mina favoriter, men jag ville ha en kjol som det funkade att ha en kort tunika över och då fick den ju vara tight. Om jag inte kommer alls överrens med den får jag väl försöka sälja den.

Kommentera

