Nattlinne

I början av sommaren skrev jag en lista med saker jag ville sy, innehållande mycket av det som jag visat upp här. Faktiskt har jag bockat av det mesta på listan, men också fyllt på med nytt. En av de saker som stod på listan var ett nattlinne. Jag var sugen på ett lite längre och ville även se hur det skulle funka med vävt tyg. För några veckor sedan sprang jag på det perfekta tyget på Kvibergs marknad. Ett gammalt påslakan med spännande mönster, som dessutom bara kostade mig en tia.

Framsida

Framsida

Mönstret till nattlinnet konstruerade jag utifrån ett mönster på en medeltida tunika. Istället för att sätta kilar i sidorna gjorde jag dem utställda från ärmhålet. Detta för att inte bryta av mönstret. Dessutom minskade jag vidden nedtill en del, för att inte få för mycket korvigt tyg runt låren. Nu är det bara precis så mycket att jag har bekväm rörelsevidd runt höfterna.

Tygets mönster visade sig utgå från mitten: ett träd med grenar som spretar ut. Detta gjorde det lite komplicerat med utplaceringen av delar, tyckte jag. Till slut bestämde jag mig för att göra framstycket i en del, mitt på tyget, och bakstycket i två med mitten i utkanten av tyget. Ärmarna la jag bara ut och hoppades på det bästa…

Baksida

Baksida

Resultatet blev enligt mig lyckat. Nattlinnet är bekvämt att ha på sig och det funkar att ligga ned i. Än så länge har jag inte provsovit eftersom det är lite väl varmt just nu. Mönsterpassningen (i brist på bättre ord) är jag också nöjd med och jag är nöjd med utseendet. Nattlinnet är dock inte smickrande att ha på sig, så några sådan bilder blev det inte.

2 thoughts on “Nattlinne

  1. Ping: Att sova gott i « Lite Av Varje

Kommentera

