Projekt: Stickning

För några veckor sedan bestämde jag mig för att börja sticka igen. Eller igen och igen. Jag har aldrig varit någon stjärna på stickning och har inte gjort det sedan slöjden på högstadiet. Då var det den handarbetesform jag var sämst på. Av någon anledning var det lättare att virka, vilket jag till och från har pysslat med.

stickprovAnledningen till att jag ville sticka var dels att jag blivit inspirerad på internet och dels att jag vill göra egna benvärmare och tjocka strumpor. I måndags tog jag mig en tur till Stadsmissionen och Myrorna och skaffade mig stickor, både vanliga och strumpiga, och lite garn att öva med. Sedan dess har jag producerat allehanda små provbitar med olika maskor, garn och stickor. Det går faktiskt förvånansvärt bra. Jag mindes t ex aviga maskor som mycket krångligare.

benvärmare1Idag inhandlade jag garn för mitt första riktiga projekt, nämligen ett par benvärmare. Det är akryl, men eftersom det inte är jätteseriöst så tänker jag att det går bra. När jag blivit bättre kan jag nog tänka mig att lägga mer pengar på ullgarn etc.

One thought on “Projekt: Stickning

  1. Hamnade på din blogg när jag googlade ”rabarberpaj” & den blev mums – tack för receptet! Fin ärmstrykbräda längre ner på sidan – smart att tillverka egen, jag letade länge överallt till jag tillslut fick en från min svärmors väninna! Lycka till med stickningen!

Kommentera

