Recept: Kinesisk köttfärs

Jag börjar visst få lite ont om intressanta recept att lägga upp här, så det blir kanske inte lika mycket recept från och med nu. Dessutom tror jag att jag tycker bättre om att skriva om handarbete.

Det här receptet kommer även det från mina föräldrar. Vad jag minns är det kopierat någonstans ifrån, en ganska dålig fotokopia av ett tidningsurklipp tror jag. Jag har nog aldrig lagt i mandlarna eftersom jag inte tycker om nötter i mat. Skållade och stekta är de dock väldigt goda för sig.

Kinesisk köttfärs (4 port)

  • 2 msk majsolja
  • 1 dl skållad och skalad sötmandel
  • 500 g nötfärs
  • 3 dl skivad stjälkselleri (ca 5 stjälkar)
  • 2 dl finhackad lök (1 lök)
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 3 dl buljong (½ tärning + vatten)
  • 1 burk avrunna böngroddar
  • 3 msk kinesisk soja
  • 3 tsk potatismjöl
  • ½ dl kallt vatten

Hetta upp lite av oljan och fräs mandlarna.Låt dem få lite färg. Ta upp och håll dem varma.

Bryn därefter färsen, sellerin och löken.

Späd med buljongen. Tillsät böngroddarna och sojan. Låt småkoka under lock ca 10 minuter.

Vispa ut potatismjölet i det kalla vattnet och rör ned redningen i köttfärsen. Låt koka upp under omrörning. Strö över mandlarna och servera med ris.

Kommentera

