Flytta-hemifrån-present

Min lillebror ska flytta hemifrån om knappt en månad och behöver en hel massa saker. Dock inte kökshanddukar eftersom han får det av mig.
handdukar
Tyget som de är gjorda av har funnits ganska länge i mammas gömmor och jag tror att det kom i från farmor från början. Det är ganska tjockt linne och uppenbart menat att bli handdukar eftersom det bara är 50 cm brett. Av de mängder som jag tyckte att det var från början, blev det sex stycken handdukar med 10 cm marginal.

Det var riktigt tråkigt att sy alla fållarna. Bara raka, enkla sömmar. Inget att tänka på förutom att hålla sömmen rak, vilket jag visserligen misslyckades med då och då. Nästan i klass med att sicksicka delarna till en klänning. Däremot var det ganska kul att stryka handdukarna. Då hände det faktiskt något. Ytan gick från att vara sträv och grov till slät och glansig. Jag gillar verkligen den egenskapen hos linne.

Tre av handdukarna tar jag hand om, eftersom mina egna är ärvda och mycket tunnslitna. Brorsan kan få ett par av dem också och ha som reserver eller bakhanddukar.

Kommentera

