Lagom liten väska

Ganska ofta känner jag att jag behöver ha en liten väska med mig, eftersom jag bara vill ha det nödvändigaste med mig. Detta inkluderar nycklar, plånbok, mobiltelefon och då och då mp3-spelare. Jag äger en sådan väska, men den börjar bli gammal och en smula solkig. Därför har jag tillverkat en ny och förbättrad variant i ungefär samma storlek. Eftersom jag vill ha händerna fria när jag är ute var det självklart att det skulle vara en axelremsväska. Jag äger faktiskt ingen riktig handväska.

broderadväska
Det blommiga yttertyget är från början ett draperi från Indiska i ganska grov bomull. Jag köpte det för flera år sedan och sydde en kjol, men det fanns lite småbitar kvar. Foder och axelrem är av vitt, halvgrovt linne, som jag också hade hemma. Även de vinröda knapphålsöglorna är sydda av linnetyg som jag hade hemma. För att inte väskan skulle bli bara svartvit broderade jag kringelikrokarna i Mouliné-garn. Jag använde kedjestygn eftersom jag är lite svag för sådana.

 

 

broderadväska2Fram- och bakstyckena är ungefär 20×25 cm, men jag sydde av hörnen för att få en botten. Därför är väskans yttermått lite mindre. Inuti väskan finns två pennhållare och en mobilficka, som båda är sydda i det blommiga tyget.

Kommentera

