Ärmstrykbräda

Jag har under en längre tid, i princip sedan jag började sy saker hemma, saknat en av de saker som fanns i syslöjdssalen. Detta är den smalare varianten på strykbräda, som jag kallar ärmstrykbräda eftersom jag mest använt den till att stryka halvsydda ärmar på. Ganska länge gjorde det mig inte så mycket. När jag kom till ärmarna tänkte jag bara: ”Typiskt, nu kan jag inte pressa isär sömsmånen.” och fortsatte sy. Den senaste tiden har jag tänkt lite mer på det och funderat på om jag kunde tillverka en själv. Jag kom fram till att det förmodligen inte skulle vara några problem om jag bara hade material och verktyg till hands. I fredags när jag ändå skulle äta middag hos mina föräldrar bestämde jag mig för att utnyttja deras tillgångar lite till.

strykbräda

Stommen tillverkade jag med hjälp från min far av spånplattor och en lagom bit trä att stoppa emellan över- och nederdelen. På överdelen häftade jag fast två lager frotté och ett lager lakansväv som jag sytt ihop för att tyget inte skulle repa upp sig. Detta var inte optimalt eftersom det innersta lagret krävde mindre plats och knölade sig litegrann. På underdelen häftade jag fast ett grovt bomullstyg för att inte få flisor överallt. Mina provstrykningar gav bra resultat och jag gissar att jag kommer att få mycket nytta av ärmstrykbrädan.

2 thoughts on “Ärmstrykbräda

  1. Lämnar ett litet avtryck på din blogg, hittade hit från en annan blogg. Å så vill jag bara säga att en sån där strykbräda har jag oxå letat efter, men nu gav du mig inspiration att tillverka en själv =) Ingenting är omöjligt.

Kommentera

