Orange-mönstrad tunika

För några veckor sen upptäckte jag att en av Myrins Textils tre butiker ligger på gångavstånd från min lägenhet. Glad i hågen traskade jag dit och konstaterade att nu kommer tyginköp inte kräva någon expedition längre. Affären är stor och rejäl, men har som de flesta tygaffärer mest gardintyger. Några fina tyger hittade jag dock och det tyg som mitt senaste alster består fick följa med hem.

orange-tunika1 Mönstret till tunikan är mer eller mindre hemkonstruerat. Inspirationen var en enkel, rak, medeltida tunika, men jag ändrade en hel del: Delade upp i två delar, gjorde den utsvängd, gjorde armhålet djupare och ärmen mindre vid och satte en dragsko under bysten.

Det persikofärgade tyget är vanlig lakansväv eftersom utbudet av enfärgade tyger annars inte var så stort. Det mönstrade tyget är mjukare, men samtidigt mer ogenomskinligt och vävt med kypertbindning. Ett väldigt trevligt tyg enligt mig.

Jag kantade halsringningen med hemmagjord snedslå för att få en roligare kant än bara fåll. Det var krångligt på de mest rundade ställena, men blev överraskande bra ändå. Om jag ska göra något liknande igen tänker jag nog försöka med ”omvänd infodring”. Eftersom jag inte hade någon sömsmån i halsen kunde jag inte göra det nu.

orange-tunika2 I det stora hela är jag nöjd med tunikan, men passformen runt armarna hade kunnat vara bättre. Att försöka konstruera ärmarna och ärmhålen bra var dock riktigt krångligt, så det är ett ganska litet problem. Nästa gång jag gör något liknande kommer jag nog att använda ett riktigt mönster för delen runt byst och armar.

2 thoughts on “Orange-mönstrad tunika

  1. Ping: Projekt: Enkel klänning « Lite Av Varje

  2. Ping: Pusselblus | Lite Av Varje

Kommentera

