Recept: Blåbärskaka

Nu har blåbärstiden börjat! Jag var ute igårkväll och plockade några deciliter. Hade jag orkat leta rätt på ett nytt ställe när det första tog slut hade jag nog kunnat få mer. Det är härligt att trots att jag bor på gränsen till en betongförort, så går det att gå ut i naturen och plocka bär. Nu var visserligen mitt blåbärsställe i kanten av en kyrkogård, men jag har noterat blåbärsris även i den ”riktiga” skogen.

Av de små blå bären som jag plockade tänkte jag baka den här kakan och bjuda några vänner på till helgen. Egentligen är receptet till för rabarber, men det går bra med andra bär också, t ex vinbär eller blåbär. Ytan på kakan blir frasig medan innanmätet är mjukt och luftigt. Den serveras helst med vaniljglass eller vaniljsås, men går också att äta som en sockerkaka.

Bärkaka

  • 1-2 dl bär eller rabarber i småbitar
  • 2 ägg
  • 1 ½ dl strösocker
  • 1 ½ dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • pärlsocker, ströbröd, smör el margarin

Sätt ugnen på 175°C.

Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt mjölet och rör tills smeten är slät.

Häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbar botten.

Täck ytan med bär eller rabarber.

Strö på pärlssocker och hyvla tunna skivor smör överst.

Grädda i ca 30 min.

2 thoughts on “Recept: Blåbärskaka

  1. Tänkte bara tipsa dej om dirty weekend som dragit igång på The Strange bakery ikväll..Smaskiga recept mellan 18-23 fredag till söndag varje helg.

Kommentera

