Slänga mat

Nu när det varma vädret har flytt och min lägenhet återigen antagit en dräglig temperatur kommer min produktionstakt att stiga skyhögt. Om jag inte hittar en bra bok vill säga… Redan har en tunika börjat ta form. Men det är inte det jag tänkte skriva om just nu.

Jag hatar att slänga mat. Varje skrumpen morot eller mjölkslatt som jag slänger ut ger mig dåligt samvete. Mest eftersom jag vet att mycket av det jag slänger förmodligen skulle gå bra att äta. Åtminstone skulle det ha gjort det några dagar innan jag slängde det. Men jag är för rädd för att det ska vara något fel med det, så jag vet att jag inte skulle äta det.

Något som irriterar mig att behöva slänga är innehållet i glasburkarna i min kylskåpsdörr. Olika röror eller inlagda grönsaker med en hållbarhetstid på en dryg vecka enligt förpackningen. Jag köper en burk och använder så mycket som jag ska och försöker sedan febrilt komma på fler användningsområden innan den där veckan är slut. Idag slängde jag resterna av en ajvar- och en soltorkad tomatburk, bara för att jag inte hunnit göra av med dem innan hållbarhetstiden var slut. Lite mindre burkar skulle jag alltså uppskatta, men kanske också fler idéer till innehållet.

Kommentera

