Omsydd manchesterkjol

I våras köpte jag en manchesterkjol på Myrorna. Trevligt tyg och fin modell med volanger. Den var dock lite för lång för min smak, gick en bit under knäna, och lite trång över höfterna även om linningen var bra. Alltså hamnade den i min projektlåda och har legat där fram till nu.

manchesterkjol1Eftersom kjolen var trång över höfterna bestämde jag mig för att korta av den genom att minska på den översta volangen och därmed även göra den vidare. Alltså sprättade jag bort linningen och dragkedjan från resten av kjolen och klippte jag av en lagom bit av den översta volangen. Dessutom behöve jag sprätta upp lite mer i sidsömmen för att få tillräckligt stor öppning. Sedan sydde jag på linningen igen, men utochinvänd och med några små veck i volangen, och till sist dragkedjan. Resultatet blev en riktigt trevlig kjol som nog ska gå bra att använda när det är lite svalare än nu.

En sak som var rolig med det här projektet var när jag tog isär allting och såg hur många olika sömmar och detaljer som var gjorda. Dragkedjan var till exempel först fastsydd i enkelt tyg längst ut i sömsmånen. Dessa kanter var kantade med snedslå. Sedan var den fastsydd i dubbelt tyg som man brukar göra. Den inre nederkanten av linningen var kantad med ett blommigt band istället för att vara invikt. Den detaljen tog jag tillvara på genom att vända linningen så att bandet syns. Fransarna mellan volangerna kommer från en smal remsa som sytts in mellan våderna och sedan repats upp.

manchesterkjol2

Som sagt är jag nöjd med kjolen. Speciellt eftersom jag valde att göra på ett krångligt sätt och inte bara korta av den i nederkanten. Passformen blev riktigt bra och kjolen sitter lagom högt upp på mina höfter.

2 thoughts on “Omsydd manchesterkjol

  1. Ping: Me-Made-May: 20/5-26/5 | Lite Av Varje

  2. Ping: Me-Made-May: 27/5-31/5 | Lite Av Varje

Kommentera

