Recept: Köttfärscurry med pasta

En riktigt god pastasås, om gillar curry, som jag har hittat i Rutiga Kokboken. Med några modifaktioner från mig, för hur jag brukar laga rätten. Dessa anger jag i kursivt.

Köttfärscurry med pasta (4 portioner)

  • 1 gul lök
  • 2-3 vitlöksklyftor (2 st)
  • 2 paprikor (1 st)
  • 1 msk olja
  • 400 g köttfärs
  • ½-1 msk curry
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 dl köttbuljong (2 dl vatten + ½ msk buljongpulver)
  • 1 dl matyoghurt (2 dl lätt crème fraiche)

Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj, kärna ur och tärna paprikorna. Fräs lök, vitlök och paprika i oljan. Fräs med ½ msk curry och ta sedan upp allt.

Tillsätt köttfärsen och låt den fräsa med under omrörning tills den fått fin färg och blivit smulig. Krydda med curry, salt och peppar. Häll över buljongen och låt puttra några minuter. Rör i matyoghurt och låt den inte koka upp, för då verkar det alltid skära sig. Därför tar jag crème fraiche….

Vänd ner kokt pasta i såsen och servera med mangchutney och gurkstavar. Detta serveringsförslag har jag inte prövat, men det borde vara gott med mangochutney.

2 thoughts on “Recept: Köttfärscurry med pasta

Kommentera

