Recept: Kycklingpaj med ajvar

Jag är ganska svag för pajer som halvfin middagsmat. Olika varianter är typiska fredagsmiddagar i mitt förädrahem. Paj tar ju ganska lång tid att laga, så det är inte konstigt att det inte har varit vardagsmat. Mest är det olika varianter av Quiche Loraine som jag lagar. Alltså pajskal, fyllning och äggstanning blandad med ost. Den här pajen är lite annorlunda eftersom äggstanningen är baserad på crème fraiche och dessutom rejält smaksatt. Inspirationen kom från ett av Arlas recept, men jag valde att inte använda smaksatt crème fraiche.

Kycklingpaj med ajvar (4 port)
Pajdeg

  • 100 g margarin eller smör
  • 3 dl mjöl
  • 2-3 msk vatten

Fyllning

  • 1-2 kycklingfiléer
  • 1 liten gul lök
  • 1 röd paprika
  • 2 dl créme fraiche
  • 2 msk ajvar relish
  • 3 ägg
  • 2 dl riven ost
  • salt och peppar

Hacka fettet tillsammans med mjölet så att en gryning massa bildas. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Låt degen vila ca 30 min i kylskåp.

Skala och hacka löken. Ansa paprikan och dela den i ganska små bitar. Dela kycklingen i tärningar som är lagom för en tugga.

Stek kycklingen och krydda med salt och peppar. Tillsätt löken och paprikan och låt dem fräsa med så ett en del av frätskan från dem kokar bort. Ställ åt sidan och låt svalna lite.

Tryck ut pajdegen i en pajform eller form med löstagbar kant. Enklast är att spara en liten del av degen och först trycka ut den största delen i botten. Sedan trycker man fast det sparade runt kanterna. Förgrädda pajskalet i 200 °C i 10 min.

Blanda créme fraiche och ajvar och smaka av med salt. Rör ner äggen och hälften av osten.

Fördela kycklingen, paprikan och löken i pajskalet. Häll créme fraiche-blandningen över. Grädda pajen i ca 30 min eller tills äggstanningen har stannat.

Kommentera

