Sicksack

Något av det jag tycker är tråkigast med att sy är att sicksacka alla kanter. Det för liksom inte arbetet framåt på samma sätt som att sy ihop delar gör. Man måste dessutom sicksacka ungefär dubbelt så långt som de andra sömmarna eftersom man ska göra det runt alla delar.

På en del saker kan man gömma undan osicksackade kanter innanför foder eller dubbla fållar. Börsar och väskor eller nederkanten på kjolar har dessa fördelar. Speciellt kjolfållarna hade varit fruktansvärda att göra om jag var tvungen att sicksacka allt först. De flesta kläder har dock delar som måste sicksackas runt om. Bara att bita ihop och vara glad att det inte är en hellång klänning man syr, eller vara olycklig om det är vad man gör.

Mitt nuvarande projekt har ett liv i prinsesskärning, vilket ger åtta delar som ska sicksackas runt om. Dessutom bestämde jag mig för att göra infodringar istället för fållar i överdelen, vilket gav åtta små delar till. Det enda positiva är att delarna är ganska små och att jag nu har sicksackandet bakom mig.

Kommentera

