Recept: Cannelinisoppa med citron

Den här soppan har en lite annorlunda smak, åtminstone enligt mina smaklökar. Bönorna i sig smakar inte så mycket, men kombinationen rosmarin och citron är inget jag vanligtvis smaksätter med. Trots detta gillar jag soppan starkt. Receptet dök upp i Göteborgs-Posten för nåt år sedan. Senast jag lagade soppan la jag även i lite pasta för att göra det matigare.

Cannelinisoppa med citron (4 portioner)

  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 citron
  • 2-3 kvistar färsk rosmarin eller 1-2 tsk torkad
  • 2 burkar cannelinibönor
  • 7 dl hönsbuljong
  • 1 dl matgrädde eller crème fraiche
  • salt, nymalen svartpeppar

Skala och finahacka lök och vitlök. Tvätta citronerna, skala tunt med potatisskalare och finhacka skalet. Hacka den färska rosmarinen. Skölj bönorna.

Hetta upp lite olja i en kastrull och fräs lök och vitlök mjuk tillsammans med hackat citronskal och rosmarin. Låt det ej ta färg.

Häll ner bönorna i kastrullen tillsammans med buljongen. Sjud i cirka tio minuter.

Mixa soppan. Pressa i cirka två matskedar citronsaft. Tillsätt grädde eller crème fraiche. Blanda och sjud ytterligare ett par minuter.

Smaka av med citron, salt och nymalen svartpeppar.

Kommentera

