Ekologiska aprikoser

Ibland köper jag torkade aprikoser för att ha i min müsli eller som små mellanmål (godis…). För det mesta är det den vanliga orangea varianten, men i veckan bestämde jag mig för att prova ekologiska istället. De ser inte alls lika attraktiva ut eftersom de är bruna istället för orangea. Färgen beror på att de inte innehåller konserveringsmedlet E220 (svaveldioxid), vilket jag lärde mig i skolan förra året. Även smaken är något annorlunda jämfört med den traditionella varianten. Jag skulle beskriva den som mindre söt och insmickrande.

När jag stoppade den första aprikosen i munnen på väg hem från affären fick jag lite av en chock eftersom jag inte väntade mig någon smakskillnad. Då var smaken inte alls angenäm, men redan den andra var riktigt god och nu tycker jag nog bättre om den ”ekologiska smaken”.

Kommentera

