Ett par små börsar

För ungefär ett år sedan tröttnade jag på min dåvarande plånbok, som jag ansåg vara för stor (trots att den egentligen är relativt liten). Jag hade sett små plånböcker på Designtorget som i princip bara var ett mjukt kortetui. Inspirerad av dessa sydde jag mig en egen börs. Tyvärr blev den en aning för liten, så det var lite svårt att få ut kort och pengar ur den ibland, men jag gillade den ändå skarpt. Speciellt färgerna och mönstret på tyget.

Blommig börs

Häromsistens bestämde jag mig för att jag behövde en ny, lite större och mer välanpassad variant. Denna tillverkades ganska snabbt och lätt. Det krångligaste momentet var att få fast dragkedjan bra mellan yttertyg och foder. Det slutade med att jag sydde fast yttertyget på dragkedjan för hand.

Första problemet med modellen uppdagades när jag skulle stänga och öppna dragkedjan: Den körde totalfast i fodret. Detta åtgärdades med en dekorativ sömm som håller fodret sträckt närmast kanten. Andra problemet dök upp när jag skulle stoppa ned alla mina kort och speciellt busskortet som ligger i ett extra fodral: Det var lite för lite plats. Allting får plats, men det är krångligt att få ned korten. Nästa gång jag syr en börs får jag väl lägga till en centimeter till i sidan…

Manchesterbörs

Allt som allt är jag ändå nöjd. Speciellt med materialvalet. Kraftig manchester i yttertyget och en applikation i samma tyg men annan färg. Fodret i grå lakansväv. Eftersom jag gjorde en mellanvägg får pengarna ett eget fack och är lite enklare att få tag på än i den förra varianten. Korten går också ganska lätt att plocka upp, även om de ligger en liten bit ned.

Kommentera

