Recept: Korv med majs och tomat

Här är ännu en av min familjs vardagsrätter. Snabb, enkel och välsmakande. För ett tag sedan, när jag letade i någon receptsamling i föräldrahemmet, hittade jag ett recept, men det är inget jag sett tidigare. Från början var korven falukorv, men när det började säljas kryddiga korvar kom vi på att det var mycket godare med dem. För det mesta använder jag Chorizo, men senast valde jag Kolbaz.

Korv med majs och tomat (4 portioner)

  • 3 st kryddiga korvar
  • 1 gul lök
  • 1 förp krossade tomater
  • 1 liten burk majs
  • 2-3 msk ajvar relish
  • soja, salt, paprikapulver och tomatpuré efter smak

Skala och hacka löken. Skär korvarna i slantar. Skölj majsen. Mixa eventuellt tomaterna.

Fräs löken i en wokpanna eller annan stor panna. Lägg i korven och bryn den.

Häll på tomaterna och blanda i majsen. Krydda med ajvar och de andra kryddorna. Smaken ska bli mustigt tomatig till slut, eventuellt med lite sting.

Servera med ris eller bulgur.

Kommentera

