Omsydd kjol

Jag ärvde en ganska tråkig gråaktig kjol av min farmor. Dels är grått inte riktigt min favoritfärg och dels var kjolen alldeles för lång och räckte mig halvvägs ned på vaderna, så jag bestämde mig för att pigga upp den lite.

Det första jag gjorde var att korta av den ca 25 cm, så att den räcker till strax ovanför mitt knä. Sedan funderade jag länge och väl på hur jag ville dekorera den. Till slut bestämde jag mig för röda cirklar i olika storlekar. Lagom enkelt. De är först påklistrade med vlisofix och sedan fastsydda med tät sicksack.

Grå och röd kjol

Efter att ha provanvänt kjolen en dag bestämde jag mig för att den behövde ett foder. Det grå tyget är nämligen en ylleblandning av något slag och kliar lite genom strumpbyxor. Som tur var hade jag kvar en del fodertyg från balklänningen jag och mamma sydde när jag tog studenten. Det matchar dessutom applikationerna som är gjorda av själva balklänningstyget. Fodret är fållat på maskin men fastsytt för hand.

Arbetet med kjolen drog ut på tiden en del eftersom jag sällan hinner sy när jag har skola som vanligt. Men i effektiv tid tog det nog inte så lång tid. Jag har nog suttit ungefär 4 timmar totalt igår och idag (det inkluderar tiden när jag var tvungen att nåla om fållen för att den var på fel sida) och lite mindre än så vid tidigare tillfällen. Nu kommer jag väl tyvärr inte kunna använda kjolen innan hösten, om det inte blir riktigt kallt och tråkigt väder någon gång.

Kommentera

