Påsk

Min familj har aldrig gjort någon väldigt stor affär av påsken. Åtminstone inte på senare år. Istället har det ofta blivit födelsedagsfirande i samband med den extra ledigheten. Mina föräldrar och min bror fyller nämligen allihopa år inom intervallet 15 mars till 15 april, där ju påsken i princip alltid hamnar. Därför är det ju praktiskt att kunna bjuda in långväga gäster till ett samordnat firande. Så kommer att ske även i år.

Det har ganska sällan bjudits på traditionell påskmat på dessa tillställningar, om man inte räknar lite olika former av lamm. När jag tänker efter så kan detta bero på att varken jag eller min bror har varit och är särskilt förtjusta i ägg, sill och annat sådant som brukar finnas på påskbufféer. Men lamm är gott, speciellt en lammgryta som pappa brukar laga.

När det kommer till påsktraditioner så har vi väl varit ganska lugna. Ett påskris med lite fjädrar och några fåniga kycklingar här och var har fått räcka. Dessutom bara över själva helgen.

Kommentera

