Recept: Grahamsbullar

Som jag lovade kommer här receptet på mitt favoritbröd. Ursprunget finns i Rutiga Kokboken, men jag har ändrat lite här och var. Degen är lagom stor för att man ska kunna arbeta den för hand eller med vanlig elvisp.

Favoritbröd

Grahamsbullar (20 st)

Skållning:

  • 3 dl grahamsmjöl
  • 1 dl solrosfrön eller 0,5 dl linfrön
  • 3 dl kokande vatten

Deg:

  • 0,5 dl olja eller 50 g margarin/smör
  • 3 dl vatten
  • 50 g jäst
  • 2 tsk salt
  • 1 msk honung
  • 5 dl grahamsmjöl
  • ca 4 dl vetemjöl

Blanda de torra ingredienserna till skållningen och häll det kokande vattnet över. Rör om tills allt mjöl är fuktat och låt blandningen svalna till ca 28 C.

Värm matfett och vatten till 37 C (fingervärme).

Lös upp jästen i degbunken i lite av degspadet och häll sedan i resten. Tillsätt salt, honung, grahamsmjöl (skållat och obehandlat) och så mycket av vetemjölet att degen går lätt att arbeta.

Arbeta den smidig. Den är färdig när den är fast och släpper degbunken kanter. Lägg över en bakduk och låt jäsa på dragfri plats i ca 45 min.

Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk och knåda den. Dela degen i 20 lika stora bitar och forma runda, sprickfria bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och jäs i ca 20 min.

Grädda bullarna, i mitten av ugnen, i 225-250 C ca 10 min (jag använder 225 C och 12 min). Låt dem kallna på galler under en bakduk.

Kommentera

