Favoritbröd

I kväll bakade jag mitt absoluta favoritbröd. Grova men ändå saftiga grahamsbullar. Det var det första brödet jag bakade när jag bestämde mig för att göra mitt eget för ungefär ett år sedan. Receptet kommer från Rutiga Kokboken och har funnits med länge. Jag hittade det även i min mors upplaga från 80-talet.

Nu är det inte så att jag följer receptet till punkt och pricka. Jag blandar nästan alltid i linfrön eller solrosfrön. I kväll blev det även grovrivna morötter och sesamfrön ovanpå. Dessutom bakade jag inte ut det som bullar utan som någon sorts brytbröd. Men resultatet smakade riktigt bra.

Det här är brödet som jag alltid längtar efter när jag har provat nya recept. Jag har lyckats baka en hel del andra goda bröd, men ofta är det något jag inte gillar med dem. För mycket rågmjöl, för ljust, för kompakt… Listan kan nog göras lång.

Jag lovar att dela med mig av receptet inom en snar framtid.

Kommentera

